Reklama

Temat tygodnia

Wyobraźnia miłosierdzia: opieka nad nieuleczalnie chorymi

Konsekracja bazyliki Miłosierdzia Bożego w Łagiewnikach i wezwanie do dzieł miłosierdzia, które głosił podczas pielgrzymki do Ojczyzny Jan Paweł II stały się okazją do swoistego rachunku sumienia z "wyobraźni miłosierdzia". Jednym z niedostrzeganych na co dzień, a bardzo potrzebnych uczynków miłosiernych jest troska o nieuleczalnie chorych i umierających.

Niedziela płocka 46/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Katechizm Kościoła Katolickiego przypomina: "osoby, których sprawność życiowa jest ograniczona lub osłabiona, domagają się szczególnego szacunku. Chorzy lub upośledzeni powinni być wspierani, by mogli prowadzić, w takiej mierze, w jakiej to możliwe, normalne życie" (KKK 2276). Wskazanie na obowiązek tej troski łączy się w Katechizmie z nawiązaniem do nauczania o sakramencie Namaszczenia Chorych. Wyjaśniając podstawy tego sakramentu (KKK 1500-1513), Katechizm rozwija motyw Chrystusa lekarza: "współczucie Chrystusa dla chorych i liczne uzdrowienia z różnego rodzaju chorób są wymownym znakiem, że Bóg łaskawie nawiedził lud swój (Łk 7,16) i że Królestwo Boże jest bliskie. (...) Jego współczucie dla wszystkich cierpiących posuwa się tak daleko, że Jezus utożsamia się z nimi: Byłem chory, a odwiedziliście Mnie (Mt 25, 36). Jego szczególna miłość do ludzi dotkniętych słabością nie przestaje w ciągu wieków pobudzać chrześcijan do specjalnej troski o tych, którzy cierpią na ciele i duszy. Znajduje się ona u podstaw podejmowania niestrudzonych wysiłków, by ulżyć im w cierpieniu" (KKK 1503).
Pomoc potrzebna jest choremu nie tylko podczas pielęgnacji w chorobie, ale szczególnie w przygotowaniu do śmierci. Do przeżywania umierania i śmierci trzeba się przygotowywać przez całe życie. Jeżeli ktoś stale odsuwa od siebie myśli, że jego ciało jest śmiertelne, to zubaża swoje życie, a jego kres postrzega jako katastrofę. Ale przecież nawet wtedy, kiedy patrzymy na śmierć z perspektywy chrześcijańskiej, umieranie często staje się zakłóceniem przyjętego systemu wartości i naruszeniem równowagi psychicznej i duchowej.
Zmagania z cierpieniem i bliską śmiercią są zawsze tajemnicą i powinny być postrzegane w kategoriach religijnych. W Katechizmie Kościoła Katolickiego czytamy: "Czas jest miarą naszego życia; w jego biegu zmieniamy się i starzejemy. Jak w przypadku wszystkich istot żyjących na ziemi, śmierć jawi się, jako normalny koniec życia. Ten aspekt śmierci jest pewnym przynagleniem dla naszego życia; pamięć o naszej śmiertelności służy także jako przypomnienie, że mamy tylko ograniczony czas, by zrealizować nasze życie: Pomnij... na Stwórcę swego w dniach swej młodości... zanim wróci jako proch do ziemi, tak jak nią był, a duch powróci do Boga, który go dał (Koh 12, 1.7)" (KKK 1007).
Człowiek chory w obliczu śmierci odczuwa często lęk, niepokój, a nawet rozpacz i doświadczenie bólu. W encyklice Evangelium vitae czytamy: "wystawia to na ciężką próbę poczucie równowagi, niekiedy już zachwianej, życia osobistego i rodzinnego, tak że z jednej strony chory, mimo coraz skuteczniejszej pomocy lekarskiej i socjalnej, może czuć się jakby zmiażdżony przez własną słabość; z drugiej strony u osób uczuciowo związanych z chorym może wówczas dochodzić do głosu zrozumiała - chociaż źle pojęta - litość".
Z takiego spojrzenia na śmierć i umieranie płyną istotne konsekwencje praktyczne, związane z odpowiedzialnością terapeutyczną pracowników służby zdrowia: "śmierć należy do życia jako jego ostatnia faza. Powinna być więc szanowana jako jego ostatnia chwila. Domaga się więc odpowiedzialności terapeutycznej pracownika służby zdrowia, tak jak każda inna chwila życia ludzkiego". Nie wolno zatem traktować umierających tak, jakby już nic nie dało się zrobić. Przeciwnie, rozstrzygający charakter sytuacji umierania i śmierci powinien motywować personel medyczny do większej wrażliwości na los i potrzeby pacjenta. Dlatego "umierający nie tylko nie powinien być traktowany jako nieuleczalny i porzucony w swoją samotność i zdany na rodzinę, ale powinien być powierzony opiece lekarzy i pielęgniarek. Ta opieka, łącząc się z opieką kapłanów, opiekunów społecznych, wolontariuszy, członków rodziny i przyjaciół, pozwala umierającemu zaakceptować śmierć i przeżywać ją. Pomagać osobie w umieraniu, oznacza pomagać jej w przeżyciu śmierci jako ostatniego doświadczenia życia. Gdy jest to możliwe i zainteresowany to akceptuje, powinno dać się mu możliwość zakończenia swojego życia w rodzinie z odpowiednią opieką medyczną".
W tym kontekście tak ważne są zabiegi paliatywne i leczenie objawowe, "które pozwolą zmniejszyć ciężar śmierci". Pierwszy i najważniejszy zabieg polega na pełnej miłości obecności przy umierającym. Jest to obecność ściśle medyczna, która nie budząc u niego złudzeń, pozwala mu czuć się żywym, osobą pośród osób, ponieważ jest adresatem, jak każda potrzebująca uwagi i troski istota. Ta uważna i troskliwa obecność pobudza ufność i nadzieję w chorym oraz pojednuje go ze śmiercią. Jest jedynym w swoim rodzaju wkładem, jaki pielęgniarki i lekarze, z ich ludzką i chrześcijańską postawą, jaką wcześniej niż to, co wykonują, mogą i powinni ofiarować umierającemu, by "w miejsce odrzucenia weszła akceptacja, a nad strachem przeważyła nadzieja". Dokument ogłoszony w 1995 r. przez Papieską Radę ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, zatytułowany Karta Pracownika Służby Zdrowia często powołuje się na wcześniejsze wypowiedzi Kościoła, w tym na wydaną prawie równocześnie, bo 25 marca 1995 r., encyklikę Jana Pawła II Evangelium vitae. U Jana Pawła II znajdujemy szczególnie bogate nauczanie na temat teologii cierpienia, a także sensu umierania i śmierci oraz potrzeby towarzyszenia umierającym i opieki nad nimi.
Śmierć jest końcem ziemskiej pielgrzymki człowieka, czasu łaski i miłosierdzia, jaki Bóg ofiaruje człowiekowi, by realizował swoje ziemskie życie według zamysłu Bożego i by decydował o swoim ostatecznym przeznaczeniu. Obowiązek przekazania prawdy o stanie chorego wymaga od personelu medycznego właściwego rozeznania i taktu ludzkiego: "nie może przekazanie prawdy polegać na przekazaniu oderwanego i obojętnego w stosunku do diagnozy i związanego z nią przewidywania. Prawda nie powinna być przemilczana, ale nie powinna być również po prostu komunikowana w swojej brutalnej rzeczywistości. Powinna być powiedziana z pełną miłością, wzywając do włączenia się do tej komunii wszystkich tych, którzy z różnych racji asystują choremu".
Związek pomiędzy zespołem hospicyjnym, pacjentem i jego rodziną zbudowany jest na zaufaniu; jest wzmacniany przez uczciwość, ale może być zatruty przez kłamstwo i nieprawdę. Spotkanie pracownika służby zdrowia z człowiekiem śmiertelnie chorym jest nie tylko częścią powinności i sprawności medycznych, lecz odbywa się na poziomie osobowym, jako wzajemna wymiana dóbr duchowych. "Śmiertelnie chory jest osobą potrzebującą ludzkiej i chrześcijańskiej opieki; lekarze i pielęgniarki są powołani, by dać w tym względzie swój własny i nieodzowny wkład. Chodzi o realizację szczególnej opieki medycznej nad umierającym, ponieważ także umierając, człowiek powinien być uznany i traktowany jako żyjący". Dlatego też "nigdzie jak w bliskości śmierci i w samej śmierci należy celebrować i wywyższać życie. Powinno ono być w pełni szanowane, chronione i wspomagane także w tym, kto przeżywa jego naturalne zakończenie" - mówił Jan Paweł II 29 sierpnia 1990 r. do uczestników Międzynarodowego Kongresu Omnia Hominis. W czasach, kiedy głośno dyskutuje się o eutanazji, a w niektórych krajach wręcz wprowadza się ją jako dopuszczalną prawem praktykę, warto o tym szczególnie pamiętać.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież do kanosjanów i gabrielistów: kapituła generalna to moment łaski

2024-04-29 20:12

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Grzegorz Gałązka

Franciszek przyjął na audiencji przedstawicieli dwóch zgromadzeń zakonnych kanosjanów i gabrielistów przy okazji przeżywanych przez nich kapituł generalnych. Jak podkreślił, spotkanie braci z całego zgromadzenia jest wydarzeniem synodalnym, fundamentalnym dla każdego zakonu, i stanowi moment łaski.

„Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość spotykają się na kapitule przez wspominanie, ewaluację i pójście naprzód w rozwoju zgromadzenia” - mówił Franciszek. Wyjaśniał następnie, że harmonia między różnorodnością jest owocem Ducha Świętego, mistrza harmonii. „Jednolitość czy to w instytucie zakonnym, czy w diecezji, czy też w grupie świeckich zabija. Różnorodność w harmonii sprawia, że wzrastamy” - zaznaczył Ojciec Święty.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: zaproszenie na uroczystość Królowej Polski

2024-04-29 12:48

[ TEMATY ]

Jasna Góra

uroczystość NMP Królowej Polski

Karol Porwich/Niedziela

Na Maryję jako tę, która jest doskonale wolną, bo doskonale kochającą, wolną od grzechu wskazuje o. Samuel Pacholski. Przeor Jasnej Góry zaprasza na uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski 3 maja. Podkreśla, że Jasna Góra jest miejscem, które rodzi nas do wiary, daje nadzieję, uczy miłości, a o tym świadczą ścieżki wydeptane przez miliony pielgrzymów. Zachęca, by pozwolić się wprowadzać Maryi w przestrzeń, w której uczymy się ufać Bogu i „wierzymy, że w oparciu o tę ufność nie ma dla nas śmiertelnych zagrożeń, śmiertelnych zagrożeń dla naszej wolności”.

- Żyjemy w czasach, kiedy nasza wspólnota narodowa jest bardzo podzielona. Myślę, że główny kryzys to kryzys wiary, który dotyka tych, którzy nominalnie są chrześcijanami, są katolikami. To ten kryzys generuje wszystkie inne wątpliwości. Trudno, by ci, którzy nie przeżywają wiary Kościoła, nie widząc naszego świadectwa, byli przekonani do naszych, modne słowo, „projektów”. To jest ciągle wołanie o rozwój wiary, o odrodzenie moralne osobiste i społeczne, bo bez tego nie będziemy wiarygodni i przekonujący - zauważa przeor. Jak wyjaśnia, jedną z głównych intencji zanoszonych do Maryi Królowej Polski będzie modlitwa o pokój, o dobre decyzje dla światowych przywódców i „byśmy zawsze potrafili budować relacje, w których jesteśmy gotowi na dialog, także z tymi, których nie rozumiemy”.

CZYTAJ DALEJ

Rycerze Kolumba podsumowali peregrynację ikony św. Józefa i inicjatywę pro-life

2024-04-30 09:21

[ TEMATY ]

Rycerze Kolumba

Rycerze Kolumba

Uroczystą Mszą świętą pod przewodnictwem biskupa kaliskiego Damiana Bryla sprawowaną w Sanktuarium św. Józefa w Kaliszu Rycerze Kolumba podsumowali trwającą niemal dwa lata peregrynację ikon św. Józefa. Inicjatywa ta była jedną z najważniejszych, jaką wspólnota Rycerzy realizowała w Polsce w ostatnim czasie.

„Boże Ojcostwo odkrywamy także przez tego, który ma szczególne miejsce w posłannictwie Jezusa, a mianowicie przez św. Józefa” – powiedział bp Bryl w czasie homilii. Podkreślając szczególną cechę kaliskiego wizerunku Świętej Rodziny, wskazał, jak tę bliskość ukazał jego autor. „Twarz św. Józefa jest taka sama jak twarz Boga Ojca (...): Józef w swoim ojcostwie objawia nam ojcostwo Boga” – dodał i zobowiązał Rycerzy do dojrzałego rodzicielstwa, do którego „zaprasza mężczyzn” łaskami słynący obraz czczony w Sanktuarium w Kaliszu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję