Reklama

"Pokój - geneza, współczesne potrzeby edukacji"

Niedziela płocka 46/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pod koniec września 2002 r. odbyło się zorganizowane przez Wyższe Seminarium Duchowne i Szkołę Wyższą im. Pawła Włodkowica sympozjum: Pokój - geneza, współczesne potrzeby edukacji. Pierwsza przedpołudniowa część spotkania miała miejsce w Sali Biskupów Wyższego Seminarium Duchownego. Złożyło się na nią 13 dziesięciominutowych referatów podejmujących tematykę pokoju.
Z ciekawszych wystąpień warto odnotować referat prof. dr. hab. Brunona Hołysta. Podejmując temat Terroryzm jako problem globalny, ukazał on, jak na przestrzeni wieków zmieniało się oblicze terroryzmu: od traktowania go jako cnoty i wartości demokratycznej w czasach Rewolucji Francuskiej przez minimalizowanie znaczenia terroryzmu jako problemu lokalnego aż po czasy dzisiejsze, kiedy po zamachu na WTC terroryzm został dostrzeżony jako problem dotyczący całego globu. Mówca wymienił niektóre zjawiska sprzyjające rozwojowi terroryzmu, m. in.: niepokoje na
Bliskim Wschodzie, eksplozję demograficzną Trzeciego Świata i dostęp do broni masowego rażenia. Prof. Hołyst ukazał też potrzebę utworzenia europejskiej organizacji do zwalczania terroryzmu.
Kolejną prelekcję Źródła pokoju w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka (1948) i w encyklice "Pacem in terris" (1963), wygłosił ks. dr Tadeusz Rutowski, wykładowca filozofii w Wyższym Seminarium Duchownym. W swym wystąpieniu ukazał, że u źródła wszelkich konfliktów leży błędne przekonanie nakazujące człowiekowi kierować się w życiu korzyścią i przyjemnością (utylitaryzm). Taka postawa nie tylko uprzedmiotowiła drugiego człowieka, ale też legła u fundamentów wszelkich totalitaryzmów, przybierających odcienie nacjonalizmu, socjalizmu czy rasizmu, w zależności od tego, co się przyjmie za wartość. Po zbrodniach II wojny światowej Powszechna Deklaracja Praw Człowieka i encyklika bł. Jana XXIII Pacem in terris podjęły w celu ratowania i poszukiwania podstaw światowego pokoju temat praw, przysługujących każdemu człowiekowi. Deklaracja stwierdza równość wszystkich ludzi wobec prawa do życia, wolności, wyznania itd., ale jej interpretacja i przestrzeganie zależy w dużym stopniu od polityki wewnętrznej państwa. Encyklika opiera pokój między narodami na filarach prawdy, sprawiedliwości, miłości i wolności, a równość wszystkich ludzi wywodzi z faktu pochodzenia człowieka od Boga i przeznaczenia go do życia wiecznego.
Problematykę, która ściśle wiąże się z zagadnieniem wojny i pokoju podjął w swoim wystąpieniu prof. dr hab. Kazimierz Jacek Zabłocki. W prelekcji Pokój jako podstawowa wartość dla rehabilitacji i rozwoju ludzi niepełnosprawnych przypomniał on, że 3/4 ofiar konfliktów to kobiety i dzieci, a na jedno zabite dziecko przypadają trzy okaleczone w wyniku działań wojennych. Ogółem 1/4 ludzkości cierpi na różne niepełnosprawności. Czas pokoju zapewnia tworzenie społecznego modelu niepełnosprawności, gdzie państwo stwarza możliwość wkroczenia i zrozumienia świata ludzi niepełnosprawnych, świata, który wydał wielkich naukowców takich jak najwybitniejszy współczesny fizyk Stephen Hawking czy kompozytorów jak Ludwig van Beethoven.
Ks. prof. dr. hab. Janusz Tarnowski podjął temat Nasza szkoła: wojna - dialog - pokój? Według Prelegenta, ważnym i powszechnym problemem systemu edukacyjnego jest atmosfera swoistej wojny, jaka w szkole toczy się między trzema ugrupowaniami: nauczycielami, uczniami i rodzicami. Pokój zapewnić może jedynie zharmonizowanie tych grup na płaszczyźnie dialogu, czyli postawy wzajemnego rozumienia, zbliżenia i współdziałania.
O pokoju w ujęciu judaistycznym i chrześcijańskim mówił wykładowca Nowego Testamentu w płockim WSD, ks. dr Wojciech Bytner. Ukazał on jak bardzo różni się współczesne, czysto ludzkie rozumienie pokoju od rozumienia biblijnego. Talmud traktuje pokój, obok sprawiedliwości i prawdy, jako warunek konieczny istnienia świata. Bez niego nie może być mowy o rozwoju, ładzie i porządku. Świat chrześcijański odkrywa w szczególny sposób transcendentny, Boski wymiar pokoju, który staje się nie tylko przeciwieństwem wojny, ale treścią i celem przepowiadania ewangelicznego. Jezus jest nazywany Królem Pokoju, gdyż uwalnia ludzi z niewoli grzechu i jedna ich z Bogiem - źródłem wszelkiego pokoju. Pokój zakorzeniony w Bogu i będący darem Ojca i Syna, zaistnieć może na ziemi tylko pod pewnymi warunkami. Są to: uznanie władztwa Chrystusa i zachowywanie sprawiedliwości niszczącej grzech - źródło podziałów.
W trakcie obrad głos zabierali także m.in. prof. Jerzy Półturzycki, prof. Vladimir Pay-Gorskij, prof. dr hab. Daniela Żuk, dr Elżbieta Pędraszewska, dr Krzysztof Wereszczyński, dr Wiesław Wojciech Szczęsny, mgr Andrzej Gałkowski oraz mgr Joanna Łukjaniuk. Po wystąpieniach Prelegentów głos zabrała przysłuchująca się referatom b. minister sprawiedliwości Barbara Piwnik. Podkreśliła ona wartość edukacji w mówieniu o sprawiedliwości i pokoju. Brak przygotowania i otwartości na człowieka sprawia, że brakuje odpowiedniego rozumienia i wykorzystania prawa dla dobra wspólnego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Spotkanie proboszczów świata: chcemy usłyszeć, jak Jezus nadal działa dzisiaj

2024-04-30 11:06

[ TEMATY ]

synod

proboszczowie

kard. Mario Grech

Karol Porwich/Niedziela

- Nie przybyliście tutaj, by otrzymać nauczanie czy wykład nt. synodalności. Jesteście tutaj, by opowiedzieć nam swoją historię, ponieważ historia każdego z was jest ważna - mówił kard. Mario Grech otwierając spotkanie „Proboszczowie dla synodu”. Odbywa się ono w połowie drogi między kolejnymi sesjami Synodu Biskupów nt. synodalności i w pewnej mierze jest odpowiedzią na pojawiający się zarzut, że głos kapłanów odpowiedzialnych za wspólnoty parafialne został dotąd niewystarczająco wysłuchany.

Dostrzec Bożą obecność w naszych historiach

CZYTAJ DALEJ

Rosjanie uwięzili ukraińskich redemptorystów [Wywiad]

2024-04-30 09:22

materiał własny

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z ks. Witalijem Porowczukiem, który opowiada o ciężkiej sytuacji ukraińskich jeńców w Rosji, trosce o to, aby wymieniać wszystkich jeńców ukraińskich na rosyjskich i rosyjskich na ukraińskich, o więzionych księżach, w tym dwóch ukraińskich redemptorystach oraz o tym, w jakich warunkach, przypominające sowieckie gułagi, przebywają ukraińscy jeńcy.

CZYTAJ DALEJ

Zastępca Przewodniczącego KEP: świat pracy zaniepokojony "zielonym ładem"

2024-04-30 18:39

[ TEMATY ]

abp Józef Kupny

Eliza Bartkiewicz/episkopat.pl

Celem nadrzędnym duszpasterzy ludzi pracy jest prowadzenie ludzi do zbawienia, oraz ciągłe przypominanie o godności pracy, o podmiotowości i o prawach pracowników - powiedział KAI abp Józef Kupny z okazji święta 1 maja. - Jeśli chodzi o dodawanie energii duchowej, to wsparcie duszpasterzy jest nieocenione - ocenił zastępca przewodniczącego KEP. Przyznał też, że w środowiskach pracowniczych widać niepokój związany ze spodziewanymi konsekwencjami "Europejskiego zielonego ładu".

Od 1955 roku 1 maja Kościół katolicki wspomina św. Józefa, rzemieślnika, nadając w ten sposób religijne znaczenie świeckiemu, obchodzonemu na całym świecie od 1892 r., świętu pracy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję