"Dlaczego miłość nie jest kochana?"

Pod takim hasłem w przepięknej scenerii polskich Tatr odbywały się rekolekcje dla maturzystów, połączone z kursem przedmałżeńskim. Dotychczas młodzież zapoznawała się z pojęciem małżeństwa na lekcjach religii. W tym roku klasa IV e z I LO w Płońsku wiedzę z tego zakresu przyswajała wśród tatrzańskiej przyrody.

Niedziela płocka 46/2002

7 października o godz. 6.00 przed kościołem farnym zaczęła gromadzić się młodzież. Na czele grupy stanął ks. Maciej Jastrzębski, wychowawczyni Katarzyna Antosiewicz i opiekunowie z gitarami - Agnieszka Cieszewska i Mariusz Koperski. Jeszcze krótka modlitwa do św. Krzysztofa o szczęśliwą podróż i w radosnej atmosferze ruszyliśmy w góry.
Po drodze ks. Maciej powiódł nas na Jasną Górę, byśmy mogli pomodlić się o pomyślne zdanie matury i egzaminów na studia. Następnie udaliśmy się do Tyńca, gdzie w zabytkowym klasztorze mieszkają Ojcowie Benedyktyni. W sierpniu odwiedził to miejsce Ojciec Święty Jan Paweł II. Zwiedziliśmy klasztor i uczestniczyliśmy w odprawianych po łacinie Nieszporach. Ok. godz. 17.00 byliśmy w górach, gdzie przywitał nas pierwszy w tym roku śnieg. Obsypane szczyty i świerki były zdumiewająco piękne.
Zamieszkaliśmy w Gliczarowie Górnym w chacie gaździny Anieli Stasik, która po powrocie z górskich szlaków witała nas suto zastawionym stołem. W planie dnia codziennie mieliśmy o 8.00 rano modlitwę i śniadanie, a po niej wyjazd w góry i powrót ok. 18.00. Po kolacji były wykłady oraz spotkanie przy kominku zakończone modlitwą. Pierwszego dnia na koniec spotkania chętni mogli wziąć udział w dyskotece.
Drugiego dnia ruszyliśmy na wędrówkę przez Dolinę Kościeliską nad Staw Smreczyński, a w kolejnych dniach wjechaliśmy kolejką linową na Kasprowy Wierch zasypany śniegiem, gdzie stoczyliśmy bitwę śnieżną i ulepiliśmy bałwana, wdrapaliśmy się na Rusinową Polanę, uczestniczyliśmy we Mszy św. na Wiktorówkach - u Królowej Tatr. Bliskie i aktualne dla nas, bo przed maturą i wyborem drogi życia, były słowa skierowane tam do Królowej Tatr: "Do Ciebie, Matko, z tatrzańskich grani, hal i juhaskich perci wołamy. Trudno samotnie iść w życie dalej, przytul do serca całe Podhale.(...) Gdy bojaźń w duszy, a łzy na twarzach, Ty je obcierasz i żal rozpraszasz (...)". Uczestniczyliśmy też w Eucharystii na Krzeptówkach - w kościele, który wybudowali górale jako wotum wdzięczności Maryi Fatimskiej za ocalenie Jana Pawła II po zamachu w 1981 r. Mieliśmy również okazję zobaczyć wystawę rzeźbiarza Władysława Hasiora. Dotarliśmy także na cmentarz, gdzie spoczywa wielu wybitnych Polaków, m.in.: Kornel Makuszyński, Jan Kasprowicz, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Hasior, Sabała i wielu innych.
Duchowym przeżyciem były spotkania przy kominku, podczas których próbowaliśmy odpowiedzieć na nurtujące nas pytania. Mówiliśmy o naszych marzeniach, poznawaliśmy się na nowo, śpiewaliśmy. Dzięki codziennym wykładom ks. Macieja, który przybliżał nam wiedzę o małżeństwie, nie próżnowaliśmy intelektualnie.
Kurs przedmałżeński nie mógł zakończyć się inaczej jak tylko... ślubem. Uroczyste TAK w obecności ks. Macieja, wychowawczyni, świadków, rodziców i gości weselnych powiedzieli sobie Maria Więcińska i Michał Węgier.
Po 5 dniach z wielkim żalem musieliśmy opuścić góry i wracać do domu. Ostatnim przystankiem było sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Łagiewnikach. Prosiliśmy tam o miłosierdzie dla nas i całego świata. Około 20.00 byliśmy w Płońsku. Jako pamiątkę z rekolekcji przywieźliśmy piękny góralski krzyż, który poświęciliśmy w Łagiewnikach i podarowaliśmy Radzie Pedagogicznej z I LO w Płońsku. Zawisł on w pokoju nauczycielskim naszej szkoły.
Pobyt w górach miał niezwykły charakter i nastrój, przeplatała się atmosfera refleksji i rozrywki. Teraz pozostaje nam wierzyć, że prorocze sny ks. Macieja, iż wszyscy zdamy maturę, dostaniemy się na studia i założymy w przyszłości szczęśliwe rodziny, spełnią się w 100%, a miłość będzie kochana.

2002-12-31 00:00

To praca jest dla człowieka

2024-04-29 15:37

Magdalena Lewandowska

Do parafii na Nowym Dworze przybyły liczne poczty sztandarowe i przedstawiciele Dolnośląskiej Solidarności.

W parafii Opatrzności Bożej na Nowym Dworze we Wrocławiu modlono się w intencji ofiar wypadków przy pracy.

Eucharystii, na którą licznie przybyły poczty sztandarowe i członkowie Solidarności, przewodniczył o. bp Jacek Kiciński. – Dzisiaj obchodzimy Światowy dzień bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w pracy oraz Dzień pamięci ofiar wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Cieszę się, że modlimy się razem z bp. Jackiem Kicińskim i przedstawicielami Dolnośląskiej Solidarności – mówił na początku Eucharystii ks. Krzysztof Hajdun, proboszcz parafii i diecezjalny duszpasterz ludzi pracy.

Włochy: Premier Meloni przyjęła kardynała Stanisława Dziwisza

2024-04-29 14:22

kard. Stanisław Dziwisz

Giorgia Meloni

W. Mróz/diecezja.pl

Kard. Stanisław Dziwisz w swoim rzymskim kościele tutularnym - Bazylice Santa Maria del Popolo

Premier Włoch Giorgia Meloni przyjęła w swojej kancelarii, Palazzo Chigi, kardynała Stanisława Dziwisza - poinformował rząd w poniedziałkowym komunikacie. Spotkanie odbyło się w związku z obchodzoną w sobotę 10. rocznicą kanonizacji Jana Pawła II.

Rząd w Rzymie podkreślił, że w czasie spotkania szefowa rządu i emerytowany metropolita krakowski wspominali polskiego papieża 10 lat po jego kanonizacji.

Meksyk: Porwanie biskupa słynącego z prób mediacji między kartelami narkotykowi

2024-04-30 09:24

Meksyk

Episkopat Flickr

Emerytowany biskup rzymskokatolicki, który zasłynął z prób mediacji między kartelami narkotykowymi w Meksyku, został porwany – poinformowała w poniedziałek Meksykańska Rada Biskupów.

Przywódcy kościoła w Meksyku powiedzieli, że ks. Salvador Rangel zaginął w sobotę i w oświadczeniu wezwali porywaczy do jego uwolnienia.