Reklama

Kościół

Zakończyło się 151. Zebranie Plenarne Konferencji Wyższych Przełożonych Zakonów Męskich w Polsce

Ochrona dzieci i młodzieży oraz bieżące kwestie dotyczące męskich wspólnot zakonnych były tematami 151. Zebrania Plenarnego Konferencji Wyższych Przełożonych Zakonów Męskich w Polsce. Spotkanie odbyło się od 17 do 18 października. Ze względu na 350. rocznicę istnienia Zgromadzenia Księży Marianów, miejscem obrad był Licheń.

[ TEMATY ]

zakon

Konferencja Episkopatu Polski/Facebook

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obradom wyższych przełożonych zakonów męskich przewodniczył ks. Dariusz Wilk CSMA. Z zakonnikami spotkał się też na modlitwie Nuncjusz Apostolski w Polsce abp Antonio Guido Filipazzi, który 17 października przewodniczył Mszy św. w Sanktuarium Matki Bożej Licheńskiej Bolesnej Królowej Polski. W wygłoszonej homilii podkreślał potrzebę jedności we wspólnotach zakonnych i całym Kościele. Wskazywał też na wagę sakramentu Eucharystii.

W pierwszym dniu obrad wyżsi przełożeni zakonni wzięli udział w szkoleniu nt. ochrony dzieci i młodzieży. O aspektach teologicznych związanych z ochroną dzieci i młodzieży w Kościele katolickim mówił zebranym ks. Grzegorz Strzelczyk. Wskazał on m.in. na to, że gdy w mającej dawać świadectwo wspólnocie dochodzi do antyświadectwa dotyczącego nie tylko kwestii samego zła, ale i reakcji na to zło, jest to zaprzeczaniem misji Kościoła danej mu przez Chrystusa. Podkreślał też, że od reakcji na zło zależy wiarygodność głoszenia Ewangelii, a tym samym wiarygodność życia samego Kościoła. Stwierdził także, że zdrowa teologia ma w sobie pewne działanie prewencyjne, bo kształtuje procedury decyzyjne i działania dotyczące wszelkiego rodzaju nadużyć poprzez mechanizmy kontrolne dające przejrzystość.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Następnie Barbara Smolińska przedstawiła aspekty psychologiczne ochrony nieletnich i działań prewencyjnych. Wskazała, że nadużycie seksualne często poprzedzone jest nadużyciem duchowym. Na tej podstawie omówiła czynniki sprzyjające nadużyciom duchowym, zarówno po stronie osobowości sprawcy, jak i osoby wykorzystanej. W głównej części wystąpienia omówiła też konsekwencje psychologiczne wykorzystania seksualnego, którymi są m.in. przynoszące traumę zranienie na zawsze i zespół stresu pourazowego, a także: utrata zaufania do świata i innych oraz u osoby wierzącej również do Boga, a przede wszystkim zniszczone zaufanie do siebie, rodzące się poczucie małej wartości, winy i wstydu, które przyczyniają się do tego, by nikomu nie mówić o swoim cierpieniu. Prelegentka wskazała na to, żeby osoby wykorzystane dostrzec i usłyszeć czyli wysłuchać oraz uwierzyć im i je zrozumieć.

Po części pytań i odpowiedzi dotyczących treści szkolenia, prezentację poświęconą Centrum Ochrony Dziecka przy Uniwersytecie Ignatianum oraz podejmowanym przez nie inicjatywach związanych z ochroną nieletnich przedstawił o. Adam Żak SJ, dyrektor COD oraz koordynator KEP ds. ochrony dzieci i młodzieży. Wskazał on także, że zarówno wyżsi przełożeni jak i ich delegaci mogą korzystać z całej oferty edukacyjnej i profilaktycznej wypracowywanej w ramach COD oraz z jego doświadczenia.

Następnie ks. Rafał Kamiński CSMA przedstawił aspekty prawne obowiązków przełożonych związanych z ochroną dzieci i młodzieży. Mówił m.in. o trosce o odpowiednią formację osób duchownych, właściwym reagowaniu na sygnały o możliwych nadużyciach oraz o właściwym stosowaniu dokumentów ds. ochrony dzieci i młodzieży nt. prewencji. Ks. Kamiński wskazał też zasady dochodzenia wstępnego w badaniu konkretnych spraw.

Reklama

Temat towarzyszenia obwinionym, oskarżonym i skazanym oraz zadań wyznaczonych przez przełożonych kuratorów omówili księża Piotr Przybył i Krzysztof Raj. W dalszej części spotkania Marta Titaniec oraz ks. Janusz Łuczak SAC, będący przedstawicielem zakonów męskich w zarządzie Fundacji św. Józefa, przedstawili temat systemu ochrony w Kościele katolickim w Polsce, udział w nim zakonów i zgromadzeń oraz współpracy zakonów męskich z Fundacją. Wprowadzeniem do tego zagadnienia było świadectwo osoby skrzywdzonej, która z wyższymi przełożonymi zakonnymi podzieliła się swoją historią.

Przedstawiciele Fundacji św. Józefa, zwracając uwagę na najważniejsze elementy ochrony dzieci i młodzieży, wskazali na 10 słów: miłosierdzie (zobaczyć to, czego inni obok nie widzieli), solidarność (jedni drugich brzemiona noście), reagowanie (regulamin grantowy), celowość (rozpoznanie potrzeb skrzywdzonych), mądrość (wzięcie powoli odpowiedzialności za siebie), oszczędność (odpowiednie gospodarowanie środkami), transparentność (rozliczenia wg zasad zawartych w prawie), wspólna linia działania (zobaczenie sytuacji prawna), rozwojowość (powiększanie pomocy i programu grantowego) oraz wdzięczność (za wpłaty przez diecezje i zakony).

Ks. Piotr Studnicki przywołał m.in. słowa Benedykta XVI o tym, że kryzysy dotyczące nadużyć seksualnych w obecnych czasach, przysłaniają głoszenie Ewangelii jak nigdy dotąd. Podkreślił też wagę komunikacji – wewnętrznej i zewnętrznej – w kryzysie oraz potrzebę właściwego zarządzania kryzysem.

Reklama

W drugim dniu obrad uczestnicy spotkania wysłuchali m.in. s. Angeliki Mrówki MChR, która podsumowała IV Kongres Młodych Konsekrowanych. Wydarzenie to odbyło się w Licheniu we wrześniu 2022 roku i było obserwowane przez liczną grupę młodych ludzi w mediach społecznościowych. Następny Kongres odbędzie się w 2025 roku. Zakonnicy zapoznali się też z tematem dotyczącym konserwacji dzieł sztuki. Prelekcję nt. „Od Warszawy do Jerozolimy – po co ratować dzieła sztuki?” wygłosił Karol Koć, konserwator obrazu w kaplicy Bożego Grobu w Jerozolimie. Następnie red. Rafał Łączny z Katolickiej Agencji Informacyjnej zaprezentował niedawną publikację KAI: „Kościół w Polsce 2023. Raport”.

Uczestnicy zebrania dyskutowali również na temat aktualnych kwestii związanych z funkcjonowaniem Konferencji Wyższych Przełożonych Zgromadzeń Męskich.

151. Zebranie Plenarne KWPZM zakończyło się Eucharystią, której przewodniczył ks. Dariusz Wilk CSMA, przewodniczący Konferencji. Homilię wygłosił ks. Dariusz Bartocha SDB, sekretarz generalny KWPZM. „W jedności w tych dniach objawiła się wielość zakonnych charyzmatów reprezentowanych przez wyższych przełożonych zakonów męskich w Polsce” – podkreślił na zakończenie zebrania ks. Wilk.

Kolejne zebrania plenarne wyższych przełożonych zgromadzeń męskich odbędą się w dniach 14-15 maja oraz 8-9 października 2024 roku.

2023-10-18 18:29

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sam na sam z Bogiem

Niedziela Ogólnopolska 3/2013, str. 15-17

[ TEMATY ]

Jasna Góra

wiara

zakon

BOŻENA SZTAJNER

O. Sebastian Matecki OSPPE, podprzeor Jasnej Góry

O. Sebastian Matecki OSPPE, podprzeor Jasnej Góry

Dziennikarka telewizyjna opowiada mi, jak w kilka chwil po świętokradczym ataku na Jasnogórską Ikonę zjawia się z kamerą na Jasnej Górze. Zadziwia ją jakaś złowroga cisza, która sprawia, że zazwyczaj gwarny klasztor wygląda, jakby skamieniał. Drzwi Kaplicy Cudownego Obrazu zamknięte, pilnuje ich straż jasnogórska. Wokoło wstrząśnięte, szczerze zmartwione twarze. W tej chwili o ataku na Ikonę wiedziała już cała Polska, to informacja numer jeden, ale w ten chłodny grudniowy poranek na Jasnej Górze jest to przede wszystkim trudny moment dla samych zakonników - stróżów tego miejsca

Podprzeor Jasnej Góry o. Sebastian Matecki wszedł do Kaplicy kilka minut po zamachu. Po niespotykanym w tym miejscu zamieszaniu i niepokoju czuł, że coś się stało. Spojrzał na ołtarz i, wstrząśnięty, dostrzegł czarną farbę na szybie chroniącej Obraz. Było jej tak dużo, że zasłaniała Ikonę.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Groby Pańskie 2025 - Galeria [Aktualizacja: 11:36]

2025-04-19 11:36

Magdalena Lewandowska

Grób Panski - katedra wrocławska

Grób Panski - katedra wrocławska

Piękną tradycją stało się budowanie w kościołach Grobu Pańskiego. Zapraszamy do przesyłania nam zdjęć z waszych kościołów i kaplic, a to pozwoli nam stworzyć piękną galerię. Czekamy na wasze zdjęcia, które możecie wysyłać na adres wroclaw@niedziela.pl

Prosimy, aby zdjęcia przesyłać do Niedzieli Zmartwychwstania.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję