Reklama

Wielka Brytania

Wielka Brytania: zamknięcie kościołów podczas lockdownu spowodowało wiele cierpień

Zamknięcie kościołów katolickich podczas lockdownu w 2020 r. przyczyniło się do powszechnego cierpienia psychicznego i fizycznego, wynika z sondażu przeprowadzonego przez Catholic Union. 62 procent osób stwierdziło, że ich samopoczucie psychiczne i fizyczne ucierpiało bezpośrednio w wyniku braku możliwości pójścia do kościoła.

[ TEMATY ]

kościoły

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ankieta przeprowadzona wśród 1000 katolików wykazała również, że 90 procent z nich uważa, iż miejsca kultu powinny być traktowane jako usługi „podstawowe” obok sklepów spożywczych i placówek opieki zdrowotnej w przypadku jakiejkolwiek przyszłej pandemii, co oznacza, że nie byłyby zmuszone do zamknięcia.

Prezes Catholic Union - organizacji istniejącej od 1870 roku, mającej na celu obronę praw katolików w życiu publicznym - baronowa Hollins of Wimbledon, była prezes Royal College of Psychiatrists, określiła wyniki jako „wstrząsające”. „Potwierdzają one, że zamknięcie kościołów było nie tylko bardzo niepopularne, ale miało realny wpływ na samopoczucie ludzi. Szczególnie porusza wzrost liczby osób odczuwających samotność lub depresję jako bezpośrednią konsekwencję zamknięcia kościołów. Istotne jest, aby dochodzenie w sprawie Covid odpowiednio rozważyło decyzje o zamknięciu i ponownym otwarciu kościołów podczas pandemii. Istnieje bardzo silne poczucie, że wiara i wspólnoty wyznaniowe zostały zepchnięte na bok, gdy podejmowano decyzje, i należy się tym zająć w ramach wniosków z dochodzenia. Z wyników jasno wynika, że miejsca kultu nigdy nie powinny być zmuszane do ponownego zamknięcia” - powiedziała prezes Catholic Union.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Biskupi katoliccy Anglii i Walii od 20 marca 2020 r., zawiesili odprawianie publicznych Mszy św. aby zapobiec rozprzestrzenianiu się Covid-19. Tego samego dnia rząd brytyjski zamknął szkoły. Kościoły zostały całkowicie zamknięte po tym, jak premier Boris Johnson ogłosił pierwszą blokadę 23 marca i pozostały zamknięte do lipca - siedem tygodni po tym, jak centra ogrodnicze i pracownicy budowlani mogli wznowić swoje usługi. Zostały one umieszczone w tej samej kategorii wyższego ryzyka, co puby, kina, salony fryzjerskie i kosmetyczne, ponieważ rząd twierdził, że dystans społeczny w nich byłby trudny w czasie podwyższonego ryzyka infekcji.

Ankieta przeprowadzona przez Catholic Union stanowi pierwsze duże badanie postaw katolików wobec zamykania kościołów podczas pandemii i wpływu, jaki miało to na zdrowie ludzi.

Jeden z respondentów opisał zamknięcie kościołów jako „jedno z najbardziej przygnębiających doświadczeń w moim życiu”. Inny powiedział: „Stałem się bardzo przygnębiony - czułem, że brakuje części mnie”.

Inne wyniki ankiety wykazały, że:

- Tylko 25 procent respondentów uważało, że na początku pandemii konieczne było prawne zamknięcie kościołów i innych miejsc kultu.

- 93 procent respondentów nie uważało, że politycy w wystarczającym stopniu uwzględnili wiarę ludzi przy podejmowaniu decyzji podczas pandemii.

- 89 procent respondentów stwierdziło, że różne ograniczenia prawne dotyczące kościołów w różnych regionach i krajach Wielkiej Brytanii były nieprzydatne.

Badanie wykazało również wzrost frekwencji na Mszach świętych, przy czym mniej niż 10 procent osób stwierdziło, że chodzi do kościoła rzadziej lub wcale od czasu pandemii.

Reklama

W zeszłym miesiącu Lord Greenhalgh z Fulham, minister odpowiedzialny za wiarę i kwestie społeczne podczas pierwszej blokady, powiedział, że decyzje o zamknięciu miejsc kultu były „oburzające”, a w tweecie stwierdził, że obrona blokad kościołów była dla niego powodem głębokiego przygnębienia. Zaznaczył, że kościoły i inne miejsca kultu zostały zamknięte, ponieważ „ludzie władzy nie rozumieją wiary”.

Na początku pandemii biskupi Anglii i Walii mieli nadzieję, że kościoły pozostaną otwarte na prywatną modlitwę. Zakazano również spowiedzi, nawet na świeżym powietrzu, a od kwietnia 2020 r. księżom kazano doradzać pacjentom z koronawirusem przez telefon, zamiast osobiście udzielać im sakramentu chorych. Liczba osób upoważnionych do udziału w pogrzebach również została drastycznie ograniczona, a chrzty, bierzmowania i pierwsze komunie święte zostały odłożone na później.

Większość diecezji transmitowała na żywo liturgie z pustych katedr i niektórych kościołów parafialnych i zapraszała wiernych do oglądania takich Mszy św. w każdą niedzielę i do „Komunii św. duchowej” w domu.

Biskupi z powodzeniem odwołali się od całkowitego zamknięcia kościołów podczas drugiej fali ograniczeń w 2021 roku.

Frekwencja na Mszach św. spadła jednak w następstwie blokady, a niektóre apostolaty, takie jak prasa katolicka, poważnie ucierpiały.

2023-12-07 12:16

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Francja: co dwa tygodnie znika jeden budynek sakralny

[ TEMATY ]

Francja

kościoły

Piotr Drzewiecki

Na stopniowe zanikanie budowli sakralnych we Francji zwraca uwagę Edouard de Lamaze, przewodniczący Observatoire du patrimoine religieux (Obserwatorium Dziedzictwa Religijnego) w Paryżu. Poinformował, że co 15 dni we Francji wznoszony jest jeden meczet, podczas gdy w tym samym tempie niszczony jest jeden budynek chrześcijański.

Jego apel pojawił się po tym, jak 15 kwietnia pożar zniszczył XVI-wieczny kościół Saint-Pierre w Romilly-la-Puthenaye, w Normandii, w północnej Francji. Został on uznany za przypadkowy, ale miał miejsce dokładnie dwa lata po pożarze, który zdewastował katedrę Notre-Dame w Paryżu. To wydarzenie sprzed dwóch lat wskazało na głębszy problem w społeczeństwie francuskim: poważne braki w systemie ochrony zabytków religijnych, w połączeniu z rosnącą wrogością wobec religii. W wywiadzie dla agencji CNA Lamaze podkreślił, że oprócz tego, że co dwa tygodnie znika jeden budynek sakralny - przez rozbiórkę, przekształcenie, zniszczenie przez pożar lub zawalenie - dwie trzecie pożarów w budynkach sakralnych jest spowodowanych podpaleniem.
CZYTAJ DALEJ

Zmarł ks. Leszek Bajorski

2025-04-14 11:43

Karol Porwich/Niedziela

CZYTAJ DALEJ

Najpobożniejsza dziewczyna w parafii - bł. Karolina Kózkówna

2025-04-14 21:04

[ TEMATY ]

bł. Karolina Kózkówna

Mat.prasowy

Bł. Karolina Kózkówna

Bł. Karolina Kózkówna

Zgłębiając publikowane teksty kaznodziejskie o bł. Karolinie Kózce, można dojść do stwierdzenia, że niejednokrotnie głosiciele starali się w swoich kazaniach znaleźć klucz albo klucze w postaci słów, określeń, wyrażeń, które stawały się zwornikami w przybliżaniu postaci błogosławionej, jej życia i drogi do świętości. Niewątpliwie takimi słowami, wyrażeniami-kluczami opisującymi bł. Karolinę Kózkę są wielorakie tytuły, jakie ją charakteryzują.

Co znamienne, wiele z nich funkcjonowało już za życia bł. Karoliny w świadomości jej współczesnych. Tytuły te bardziej odżyły w świadomości wiernych i zostały przekazane do współczesnych czasów jako „świadkowie” osobowości i świętości bł. Karoliny Kózki. W publikowanych kazaniach bardzo często pojawiają się odniesienia do świadków życia bł. Karoliny Kózki, którzy niejako na co dzień mieli możliwość obserwacji jej dążenia do świętości. Na tej kanwie pojawiły się bardzo szybko określenia – wyrażenia, jak: „Gwiazda ludu”, „prawdziwy anioł”, „najpobożniejsza dziewczyna w parafii”, „pierwsza dusza do nieba”, które były odzwierciedleniem jej dobroci, pobożności, uczynności, dobrego serca i otwartości na innych. To przekonanie o świętości bł. Karoliny Kózki wyrażone tytułami z czasów jej współczesnych także znajduje wyraz w przepowiadaniu kaznodziejskim.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję