Jerozolima: chrześcijanie liczą na modlitwy i jałmużny
Katolicy w Ziemi Świętej rozpoczęli okres Wielkiego Postu pięć tygodni przed braćmi z Kościołów prawosławnych i wschodnich. W parafiach i we wspólnotach katolickich zostały zorganizowane celebracje z tradycyjnym posypaniem głowy poświęconym popiołem. Kard. Pierbattista Pizzaballa, patriarcha łaciński Jerozolimy, przewodniczył koncelebrowanej eucharystii Środy Popielcowej w kościele konkatedralnym z udziałem kapłanów, osób konsekrowanych i wiernych.
O. Gabriel Romanelli, proboszcz parafii Świętej Rodziny w Gazie, potwierdził, że ta nieduża wspólnota celebrowała w porannych godzinach Mszę Świętą, podczas której głowy wiernych zostały posypane popiołem. W tym roku „ten znak nawrócenia przypomina [nam] o konieczności łączenia swojego cierpienia i niepewności o jutro, z męką i krzyżem Chrystusa” - powiedział o. Gabriel. W Gazie brakuje podstawowych środków do godnego życia. „Kończą się nawet zapasy wina mszalnego i mąki na wypieczenie hostii i komunikantów” – podkreślił o. Romanelli.
Duchowny zachęcił do trwania w modlitwie o pokój i ofiarowania postu w intencji rychłego zakończenia działań wojennych. Przypomniał o „praktyce wielkopostnej jałmużny na rzecz ubogich” i prosił, by nie zapominać o chrześcijanach w Gazie i w Autonomii Palestyńskiej, przygotowujących się do przeżycia Świąt Wielkanocnych bez pielgrzymów.
Katolicy obrządku łacińskiego zjednoczeni są w patriarchacie Jerozolimy, który terytorialnie obejmuje Izrael, Cypr, Jordanię i Autonomię Palestyńską, a personalnie również wspólnoty emigrantów (głównie z Filipin i Indii) oraz katolików hebrajskojęzycznych (siedem wspólnot). W Łacińskim Patriarchacie Jerozolimy znajdują się trzydzieści dwie parafie w Królestwie Jordanii, dwanaście parafii w Izraelu, trzynaście – na terytoriach palestyńskich, cztery parafie na Cyprze, dwie – w Jerozolimie i jedna parafia w Strefie Gazy.
Parafia katolicka w Gazie, która znajduje się w północnej części Strefy, gdzie jest teraz mniej walk, gdyż przesunęły się one dalej na południe, pozostała na obszarze, na którym nie ma nic: domów, wody, elektryczności... Nie ma także żadnych instytucji. Jest to sytuacja skrajnego ubóstwa.
- Wszczęliśmy procedurę dlatego, że z różnych stron docierały do nas niepokojące informacje i wątpliwości na temat nauczania ks. Dominika Chmielewskiego, także ze strony niektórych teologów - mówi abp Stanisław Budzik.
O tym, jakie są kryteria uznawania danych wspólnot czy ruchów za katolickie, jak również o pozytywnych stronach wiary Polaków oraz o grożących jej deformacjach - mówi w rozmowie z KAI abp Stanisław Budzik, stojący na czele Komisji Nauki Wiary KEP, której zadaniem jest troska o integralny przekaz wiary w Kościele w Polsce. Duchowny ocenia też stan polskiej teologii, która, jak podkreśla, „wyróżniała się wśród innych krajów wiernością wobec depozytu wiary i szacunkiem wobec Urzędu Nauczycielskiego Kościoła”. Niedawno „pojawił się jednak problem księży i teologów, którzy zerwali z Kościołem i z kapłaństwem, i zajęli pozycje dalekie od nauki Kościoła”. Rozmowa jest swego rodzaju mini „raportem o stanie wiary” Polaków.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.