Reklama

Pokuta i nawrócenie drogą ku spotkaniu ze Zmartwychwstałym

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

historia ludzkości, a tym samym każdego z nas jest historią człowieka, który błądzi na pustyni zła, oschłości i samotności. Tragizm grzechu przerwał niewysłowioną harmonię stworzenia, którą u zarania ustanowił Pan Bóg. Pomimo dotykających nas konsekwencji grzechu, Bóg nie oddalił się od swego stworzenia, lecz z nim pozostał, i ze szczególnym uporem i miłością poszukuje synów marnotrawnych, którzy uciekają sprzed Jego oczu. Stwórca wyszedł naprzeciw grzesznego ludzkiego życia w Słowie Wcielonym. Jezus Chrystus jawi się na scenie historii jako „Baranek Boży, który gładzi grzechy świata”. Pierwsze słowa, które wypowiedział publicznie są aktualnym do dziś przesłaniem: „Nawracajcie się, albowiem bliskie jest królestwo niebieskie” (Mt 4, 17). Nawoływanie do nawrócenia zachęca nie tylko do zmiany postępowania, ale i radykalnej przemiany myślenia i serca. Odwrócenie się od zła, to wejście na drogę wiodącą do Królestwa sprawiedliwości, miłości i prawdy. Podejmując trud nawrócenia, człowiek powraca, jak syn marnotrawny, do domu Ojca, który nigdy o nim nie zapomniał i nie opuścił. Spotkanie z Chrystusem jest szansą zmiany życia i umożliwia, po zakończeniu doczesnej pielgrzymki, stanięcie u wrót Królestwa Bożego.
Ziemską misję Chrystusa kontynuowali Apostołowie, również nawołując do nawrócenia: „Nawracajcie się i niech każdy z was ochrzci się w imię Jezusa Chrystusa na odpuszczenie grzechów waszych” (Dz 2,37-38). Uniwersalność ewangelicznego nauczania pozwala na nieustanne odkrywanie na nowo sakramentu pokuty, w jego najgłębszym znaczeniu - jako spotkania z Bogiem, który przebacza za pośrednictwem Chrystusa w Duchu Świętym. Ustawiczna refleksja nad tym sakramentem uwarunkowana jest przede wszystkim głoszeniem miłości Ojca, jako fundamentu życia i chrześcijańskiej aktywności w kontekście współczesnej rzeczywistości, w której etyczna wizja ludzkiej egzystencji jest marginalizowana. Zagubienie sensu wyznania grzesznej sfery własnego życia wynika z utraty poczucia grzechu (odróżnienia dobra i zła). Pojęcie winy interpretuje się często w kategoriach psychologii i socjologii. Życie ludzkie bez walorów duchowych i praktycznych (bez sakramentu pokuty) systematycznie podlega erozji i jałowieje. Biblijne przesłanie do pokuty w życiu chrześcijańskim realizuje się jako nieustanne dążenie do nawrócenia. Podejmowanie i realizacja dzieł pokutnych jest stymulatorem przemian w świadomości, należy odczytywać je jako owoc Bożej łaski. Z wezwaniem do nawrócenia związane jest również przebaczenie grzechów: „Pokutujcie więc, i nawracajcie się, aby grzechy wasze zostały zgładzone” (Dz 3, 19). Nawrócenie jest wymogiem ostatecznego przymierza z Bogiem oraz niezmienną postawą tego, kto przyjmuje ewangeliczne nauczanie, stając się cząstką Bożego Królestwa w jego dynamizmie historycznym i eschatologicznym. Pojednanie z Bogiem nie kończy się w momencie liturgicznego sprawowania sakramentu pokuty, ale winno prowadzić do przeżywania postawy pokutnej jako ustawicznego wymiaru doświadczenia chrześcijańskiego życia. Sakrament pokuty toruje drogę wiodącą ku świętości życia oraz umożliwia odnalezienie prawdy, zakłóconej i naruszonej przez grzech. W duchowości człowieka autentycznie przeżywającego pojednanie z Bogiem umacnia się radość, jaką niesie ze sobą perspektywa zbawienia i życia wiecznego. Owa radość przez wielu ludzi naszych czasów jest często mało odczuwana, czasem niezrozumiała, a nawet nieznana. Jednak dla wszystkich grzesznych zawsze jest otwarta brama wiodąca ku zbawieniu. Człowiek bowiem nie jest pozostawiony sam sobie, albowiem zawsze obok jest Jezus Chrystus. Ostoją grzesznego człowieka jest zatem Słowo Wcielone, które napełnia boskością chore serce ludzkości, aby prowadzić ją drogą świętości ku życiu wiecznemu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Apostoł ubogich i cierpiących

Niedziela Ogólnopolska 42/2010, str. 8-9

[ TEMATY ]

święty

pl.wikipedia.org

Św. Stanisław Kazimierczyk

Św. Stanisław Kazimierczyk

W dniu jego narodzin odbywało się w Krakowie przeniesienie relikwii św. Stanisława, biskupa męczennika, i stąd nasz Święty otrzymał imię Stanisław. Wiek XV, w którym przyszedł na świat św. Stanisław Kazimierczyk, to „szczęśliwy wiek Krakowa” - wiek świętych, epoka szczególnego rozkwitu życia duchowego i religijnego. O św. Stanisławie Kazimierczyku sługa Boży Jan Paweł II podczas Mszy św. beatyfikacyjnej 18 kwietnia 1993 r. mówił, że był to „żarliwy czciciel Eucharystii, nauczyciel i obrońca prawdy ewangelicznej, wychowawca, przewodnik na drogach życia duchowego, opiekun ubogich. Pamięć o jego świętości żyje i owocuje do dzisiaj. Tej pamięci lud Krakowa, a zwłaszcza lud Kazimierza, dawał wyraz przez modlitwę u jego relikwii nieprzerwanie aż do naszych czasów”. Od samego początku życie Świętego związane było z parafią i kościołem Bożego Ciała na Kazimierzu, do którego regularnie uczęszczał.

CZYTAJ DALEJ

Majowy Męski Różaniec na ulicach Piotrkowa

2024-05-04 15:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Maciej Hubka

W sobotę, 4 maja, ulicami Piotrkowa Trybunalskiego przeszedł Męski Publiczny Różaniec. W wydarzeniu, które odbyło się po raz 62., udział wzięło ponad 60 mężczyzn.

CZYTAJ DALEJ

Pielgrzymi ze Słowacji

2024-05-04 22:26

Małgorzata Pabis

    Już po raz 17. do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach przybyła doroczna pielgrzymka katolików ze Słowacji organizowana przez „Radio Lumen”.

    Uroczystej Eucharystii, sprawowanej na ołtarzu polowym w sobotę 4 maja, przewodniczył bp František Trstenský, biskup spiski. W pielgrzymce wzięło udział ponad 10 tysięcy Słowaków.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję